Toyotas hybridteknik är väl beprövad. Det har nu gått 20 år sedan Toyota Prius för första gången kom ut på marknaden. Och idag finns hela fem Toyotamodeller som hybrid. Intresset bland konsumenterna ökar stadigt och i och med det dyker det också upp en del frågor. Motor Trends John Larsson svarar på de vanligaste hybridfrågorna.
Fungerar verkligen hybridtekniken?
– För Toyota är detta en väl beprövad teknik. I år är det 20 år sedan Toyota lanserade sin första hybrid ut till konsument.
Håller batterierna?
– En vanlig fråga som jag får är om man behöver byta hybridbatterierna i bilen, men det behöver man alltså inte. Toyotas hybridbatterier håller under bilens livslängd. Om man dessutom servar sin bil på en auktoriserad Toyotaverkstad så får man garanti på alla hybridkomponenter i upp till tio år eller 20000 mil.
Hur ser ekonomin ut för en hybrid?
– Det finns flera anledningar till att en hybrid ger bra bilekonomi. Till exempel innehåller en hybridservice färre servicepunkter än en service på en bensin- eller dieseldriven bil vilket innebär att kostnaden för service blir lägre. Bilen är också skattebefriad i fem år, har låg förbrukning och ett högt andrahandsvärde.
Är en hybrid krånglig att köra?
– Att köra en av Toyotas hybrider är som att köra vilken bil som helst med automatlåda. Alla Toyotas hybrider har automatlåda eftersom bilen automatiskt växlar mellan el- och bensindrift. Hybriderna är lättkörda och går mjukt och tyst.
Kan man ha dragkrok på en hybrid?
– Tidigare har man inte kunnat ha dragkrok på hybriderna men nu går det att montera dragkrok på Toyota RAV4, C-HR, Prius och Auris.
Vilken är din personliga favorithybrid?
– Det är Toyota RAV4. Det är en kraftfull och bra dragbil. Eftersom min sambo har häst har jag själv fått upptäcka hur stabilt hästen står tack vare att bilen går väldigt mjukt. Det är en klar fördel att bilen är helt ryckfri när man drar en hästtransport.